Cyklista (na horskom bajku)

Čo máme v nohách a spomienkach Dva nové bajky za 4 mesiace
Bajking leto 2004 Prečo je bajk lepší než žena
DIO bike club

Bicykel je mojou neoddeliteľnou súčasťou. Moje horské bicykle majú odkrútených pekných pár kilometrov – počnúc mojím prvým Foxom z roku 1994 cez môj terajší Giant je ich odhadom asi 40000 km. V Rožňave sme svojho času mali partiu cyklistov amatérov, zdravím Maťa, či Toma Szabariho, Norbiho a Peťa Bakošovcov, aj Jana Drengubiaka. Tu je malý kuk na to, čo všetko sme pobajkovali spolu alebo neskôr už ja sólo...

Čo máme v nohách a spomienkach

Rožňava je v údolí, v Slovenskom krase, pod Volovskými vrchmi, a tak sme nemali núdzu o kopce. Kamkoľvek sme sa pohli, vždy sme museli ísť do kopca :-).

Krížom krážom sme zjazdili náš okres, hlavne planiny Slovenského krasu, Volovec (1293 mnm), či Zádielsku dolinu, ale kukli sme sa aj do susedných okresov, bližšie napr. do Mníška na Hnilcom, Smolníka, Úhornej.

Pamätné sú jednodňové túry z Rožňavy do vzdialenejších končín. Ešte ako nzaoj mladí sme boli na Spišskom hrade (191 km), opakovane sme vyšliapali na Kráľovu hoľu (1949 mnm) cez Dobšinú, Telgárt a Šumiac (168 km), dvakrát sme boli sme aj vo Vysokých Tatrách (197 km). Počas štúdia na výške som do Prešova zavítal a obdeň z neho vypadol na bajku (107 km a 107 km). Na bajku som absolvoval návštevu spolužiačky bývajúcej pri Rimavskej Sobote a keďže som bol akosi rýchlejší a mal som dosť času v čase, skočil som ešte k maďarskej hranici (177 km).

Jednodňovo sme sa boli niekoľkokrát boli previezť aj v najbližšom zahraničí (Maďarsko) - cez Zádielsku dolinu do Aggteleku, alebo sme skočili cez Kráľ do Ózdu... Ale poriadne kilometre sa dajú našliapať aj na okruhoch po relatívne blízkom okolí (Turniansky hrad, Slovenský raj, Ochtinská jaskyňa a Domica a pod.)

Najdlhšou spomienkou je zatiaľ túra po Slovensku – 6 dní na bajkoch a pod so stanmi (vyše 500 km). 1. deň: Prešov – Branisko – Vrbov. 2. deň: Vrbov – Kežmarok – Vysoké Tatry. 3. deň: Vysoké Tatry – Ždiar – Lysá Poľana – Zakopane (Poľsko) – Suchá Hora – Oravská priehrada. 4. deň: Oravská priehrada – Dolný Kubín – Terchová. 5. deň: Terchová – Žilina – Martin. 6. deň: Martin – Turčianske teplice – Banská Bystrica. 7. deň: Banská Bystrica – Zvolen – Lučenec – Rimavská Sobota. 8. deň: Rimavská Sobota – Rožňava.

Aj počas môjho pobytu v Bratislave som si, napodiv, celkom dobre zabajkoval. Malé Karpaty ponúkajú celkom dobré možnosti fajn bajkovania v teréne. A celé západné Slovensko zase vďaka svojej rovinatosti umožňuje naozaj dlhé celodenné (hoci trcha nudné) výletiky - tak som sa bol pozrieť napr. v Gabčíkove, na Jaslovské Bohunice a pod.

Keď sme ešte ako partia niekam bajkovali, predchádzalo tomu, samozrejme, aj riadna príprava - napr. plánovanie trasy. Takto nejako to vyzeralo

Pozrite si viacej fotiek v malej galérii...

Bajking leto 2004

V lete 2004 sme bajkovali viac ako inokedy - zúčastnení pamätníci z Dio Bike Clubu akiste uznajú, že vtedy sme ešte ako-tak vládali... :-) Aj keď, pravda, túlali sme sa iba v blízkosti Rožňavy. Pobajkovali sme, čo sa dalo...

Jeden z nás, bajkerov, slávny to Laki, vytvoril (dnes už provizórnu, ale stále fungujúcu) bajkerskú stránku, kde je kopa fotografií z nášho letného bajkovania.

Pozrite sa na kopu fotiek na Lakiho bajkerskú stránku

Dio bike club

alebo Under the DIO... :-)

...ten, kto trocha vie maďarsky a súčasne anglicky, môže všetko lepšie pochopiť... Dio je nepresný tvar maďarského slova orech. Pretože partia chalanov (v minulosti cyklistov) z Rožňavy sa zvykla najmä pred bicyklovačkami stretávať na istom dvore pod orechom. A tak vzniklo familiárne pomenovanie pod orechom, teda under the dio :-)

Medzi nami babami - tento klub už dóóósť dlho iba tak vegetuje, ba hibernuje. Načim znova rozhýbať kosti, členovia!!! :-) Ak sa to vôbec ešte dá! :-((  Nuž ale svojho času nám to išlo véééľmi dóóóbre.

Na fotke zľava: Toťko (Mgr. Tomáš Szabari), Norberto (Mgr. Norbert Bakoš), ja (Mgr. Ladislav Rášši), Pelio (Bc. Peter Bakoš) a Laki (Maťo).

Koláž urobil Photoshop-boy Pelio.

Dva nové bajky za 4 mesiace

Nejaký (nech mi je odpustené) svinský úbožiak sa v Bratislave v čase medzi 17.10. a 24.10.2004 vlámal do miestnosti, kde som mal úplne nový bajk, a ukradol ho (aj s príslušenstvom). Leader Fox Classic, som si kúpil v júli 2004 a "užil" som si ho až 3 mesiace. S odstupom času môžem s úsmevom dodať, že najviac mi je ľúto za korytnačkou (trúba na volante...) :-) Ak sa zlodej na mojom bajku vozil, dúfam, že sa aspoň poriadne vybúral; ak ho predal, nech peniaze zaňho utŕžené boli tie posledné, ktoré si kedy užil...

Ani mesiac som však nevydržal bez bajku, ktorý mi ukradli... Vlastne aj ten mesiac som iba musel vydržať, lebo korunky sa ťažko dali dokopy... Ale podarilo sa, a tak som si urobil predčasné Vianoce :-).
Volá sa GIANT Iguana. (Za všetko hovorí napr. Giant Dural AluxX6061, Deore + Alivio, Manitou Six 80, Deore + Hayes HMX 1, 27 prevodov, plášte 2,10.) Na obrázku úplne nový, vtedy ešte bez doplnkov. V tom čase celkom dobrý stroj (v tejto kategórii), dnes už hádam aj malé deti majú mechanické kotúčové brzdy... :-)

V návale radosti som urobil aj (po čase hodnotiac) trocha nepremyslený krok, keď som si kúpil našľapovacie pedále (Shimano) a k tomu fasa obuv (Specialized). Niekoľko týždňov mi veru nebolo jedno, aký terén je predo mnou... Predsa len, zvyk je železná košeľa. Síce som si už zvykol, ale pre mňa amatéra to bol vari aj príliš odvážny počin...

A to už ani nehovorím o vyvrcholení nákupnej horúčky v tom roku, keď som si zadovážil aj kopu značkového oblečenia na zimu a do chladného počasia. Slovom, výbava, ako má byť.

Iróniou však je, že ostatné roky som môj bajk využíval veľmi ojedinele...

Prečo je bajk lepší než žena
  • Na bicykli môžeš jazdiť, len čo ho uvidíš, a to bez toho, aby si ho musel pozvať do kina, na večeru, alebo sa stretnúť s jeho matkou.
  • Na bicykli môžeš jazdiť celý mesiac.
  • Môžeš jazdiť na bicykli, ako dlho chceš a napriek tomu nie je unavený.
  • Môžeš prerušiť jazdu kedykoľvek sa Ti zachce a bicykel nebude frustrovaný.
  • S pokojným svedomím môžeš jazdiť na viacerých rôznych bicykloch.
  • Keď jazdíš, Ty a Tvoj bicykel trávite spoločný čas.
  • Pred jazdou na bicykli sa nemusíš sprchovať.
  • Bicykel ťa neurazí, ak si náhodou zlý bicyklista.
  • Bicykel nepríde do iného stavu, ak včas neprestaneš jazdiť.
  • Bicykel sa nestará, na koľkých bajkoch si už jazdil.
  • Bicykel sa nestará, ako často na ňom jazdíš.
  • Bicykel sa nerozčuľuje, keď sa pozeráš na iné bicykel (bicykel nežiarli na iné bicykle).
  • Bicyklu neprekáža, keď si kúpiš časopis o bicykloch.
  • Bicykel nikdy nebolí hlava.
  • Nikdy nebudeš počuť „Prekvapenie, budeš mať nový bicykel“. Iba ak si ho sám nepôjdeš kúpiť.
  • Jedinou ochrannou pomôckou pre jazdu na bicykli je (pekná) prilba.
  • Bicykel nefňuká, keď je niečo naozaj v háji.
  • Nemusíš žiarliť na opravára Tvojho bicykla.
  • Bicykel môžeš bez obáv požičať kamarátom.
  • Ak meníš bicykel, neplatíš alimenty.
  • Bicykel nemá rodičov.
  • Bicykel sa nerozčuľuje, keď prídeš neskoro.
  • Bicykel nikdy nepríde neskoro.
  • S bicyklom nemusíš chodiť na večeru.
  • Ak je bicykel príliš voľný, môžeš ho pritiahnuť.
  • Ak ma bicykel chybu alebo problém, dá sa opraviť.
  • Ak nadávaš svojmu bicyklu, nemusíš sa mu potom ospravedlňovať.
  • Pokiaľ Tvoj bicykel nevyzerá dobre, môžeš ho bez problémov zlepšiť.