Práca - učiteľ a lektor |
|||||
![]() |
![]() |
||||
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
||||
Zvláštne, na
prelome základnej a strednej školy som veľmi chcel byť lekárom -
kardiológom. Ógom som sa nakoniec stal - vyštudoval som učiteľstvo
všeobecnovzdelávacích predmetov, a tak som teda pedagóg (resp. sa ním
stávam). Vlastne ma k tomu priviedol môj strýko
Paľo Dolejš, vtedy
vysokoškolský učiteľ na prešovskej katedre slovenského jazyka a
literatúry. Nuž som teda začal študovať na vtedy ešte Pedagogickej fakulte
UPJŠ v Prešove slovenský jazyk a literatúra v kombinácii s fyzikou.
Široko-ďaleko roky-rokúce takejto kombinácie nebolo, možno povedať, že som
jedinečný... :-) A z pohľadu „normálnych“ ľudí bolo zvláštnejšie to, že
som aj počas štúdia stále chcel byť učiteľom, nie len získať nejaký titul.
Nuž a najzvláštnejšie pre okolie stále zostáva, že som učiteľom aj v
súčasnosti, najmä keď sa dozvie, že som roky učil len na nejakom
(bratislavskom) učilišti a aj po zmene miesta povolania som stále učiteľ. Nuž áno, učiteľovanie v dnešných socio-ekonomických podmienkach a k tomu na škole typu učilište a ešte pre začínajúceho učiteľa – muža, to veru nebolo práve najľahšie. Ale však ľahké veci nech robia tí, čo na viac nemajú... :-) A potom, keby som to nechcel robiť, tak to nerobím! |
|||||
![]() |
|||||
![]() Po šiestich rokoch pôsobenia v Bratislave som začal učiť na Obchodnej akadémii v Rožňave. Škola má dobré meno ako výberová. Pre mňa to bola zmena dvojaká. Z pohľadu kvality študentov som postúpil - predsa len som prišiel do styku s mládežou, ktorá sa viac chce a aj vie učiť, má väčší záujem o svoje vzdelanie. Nie že by na predchádzajúcej škole takí študenti neboli, ale predsa len to bolo iné a bolo ich menej - a potom, porovnávať dva odlišné typy škôl je asi nefér... Z pohľadu platu som - aj napriek tabuľkám - klesol (ale o tom sa netreba veľa rozširovať - silnejší región a k tomu som mal v Blave proste šťastie na školu a typ školy (či skôr na konkrétnych ľudí v nej), kde dobre platili a mohli si to dovoliť...). Aj pôsobenie v Rožňave sprevádzajú na začiatku paradoxy... Ako sa bol vyjadril môj učiteľ teórie literatúry ešte na výške PhDr. Sedlák "učiteľ je handrička na všetko", tak sa často v praxi udejú zvláštne veci, ako napr. že ja učím tovaroznalectvo. Pravda, všetko je kóšer - lebo papierovo na to mám. Tento zvláštny predmet sa nedá vyštudovať a ako učiteľ prírodovedného predmetu (fyzika) som (asi) kvalifikovaný... Ale slovenčinár a k tomu tovaroznalec? Hm... :-) Nuž, úväzok je úväzok a musí byť naplnený. Pôsobenie na OA som nezačal najslávnejšie - zainteresovaní vedia o "kauze" študentský časopis, ktorý sa mi nepodarilo ako zodpovednej osobe vydávať. Ono, ja som do toho šiel s vedomím, že je to naozaj študentský časopis a majúc skúsenosť z výšky (keď som robil študentský časopis) som očakával adekvátnu aktivitu študentov. Z kontextu predchádzajúcej vety je zrejmé, v čom bol problém... Nuž čo, pedagogický optimizmus je jedna vec, realita dnešnej mládeže je druhá vec. |
|||||
|
|||||
![]() Prvé udalosti, najmä tie dôležité, si človek pamätá asi celý život. Na svoje prvé miesto učiteľa, na svoju prvú škole, kde som učil, budem spomínať aj s radosťou a v dobrom. A to vďaka ľuďom, ktorých som tam stretol a s ktorými som mal tú česť pracovať a priateliť sa. Možno to vyznieva pateticky, ale 6 rokov na bratislavskom Strednom odbornom učilišti obchodnom Na pántoch 9 bolo vskutku nezabudnuteľných. Tie časy a najmä tí ľudia mi veľmi chýbajú... Je toho veľmi veľa, čo mám potrebu dať najavo, ako keby som chcel aj zverejnením fotiek a spomienok nadviazať kontakt, mať ten pocit, že som s nimi, že som nezabudol. Bližšie o učiteľovaní v Bratislave, o mojich skvelých kolegoch a žiakoch na samostatnej stránke... |
|||||
|
|||||
![]()
V Bratislave
som niekoľko rokov pracoval aj ako lektor vo vzdelávacej a rekvalifikačnej
agentúre
Jaspis, kde som viedol kurzy Základy práce na PC, Word, Excel,
internet, e-mail, Tvorba www stránok, resp. aj ďalšie kurzy. Pre potreby
kurzu a agentúry som napísal a vytvoril aj niekoľko skrípt. A, pri všetkej
skromnosti, patril som k tým (naj)lepším lektorom v agentúre... :-) Niekoľko
interných kurzov som uskutočnil aj pre mojich kolegov v škole, ba dokonca
som si vymyslel a aj uskutočnil kurz v spolupráci s bratislavským
metodickým centrom pre slovenčinárov z Bratislavského kraja v spojitosti s
novou maturitnou skúškou a opravou slohových prác po novom. |
|||||
|
|||||
![]() Na oslave Dňa učiteľov v školskom roku 2003/2004 (ešte na mojom predchádzajúcom pôsobisku) som ako zástupca riaditeľa mal slávnostný príhovor o odkaze J.A.Komenského. Pri tej príležitosti som, pravda neskôr, už v neoficiálnej časti slávnosti, predniesol aj tak povediac "tieňový" slávnostný príhovor.
Vážené
vedenie, vážené kolegyne a kolegovia, dovoľte mi predostrieť stručné, ale
nazdávam sa vcelku seriózne analytické zamyslenie sa nad status quo
slovenského školstva i nás – pedagógov.
Dovoľte mi,
aby som sa pri príležitosti nášho sviatku – síce úplne zbytočne, ale práve
preto o to viac nástojčivo – zamyslel nad tým, ako dnes stojí učiteľovi...
Ó, ehm, ehm, prepáčte, porucha bola mimo územia zdravej mysle. Kardinálna
otázka môjho príspevku má znieť: aké je dnes postavenie učiteľa. |
|||||
|
|||||